Selagi Mampu Melangkah - Sarawak

10 Julai 2009, bangun pagi terus bkemas. Aku bgerak dari umah kul 8.30 pagi sebab ada appointment jumpe customer kul 9 pagi. Ekekeke. Kul 9 lebih terus gerak ke Lapangan Terbang Sultan Ismail, Senai. Sampai je sana terus amik tiket & hantar bag sekali.
Lepas anta bag terus je p breakfast. Perut pon da lapo. Pekena milo panas, nasi lemak & sandwiched. Yummy!!
Dalam kul 11 pagi, check in & melihat2 apa yg ada kat air port tu. Tunggu kat Gate 3.
Dalam kul 12 da kena beratur utk masuk flight. Nasib baik la aku da naik awal kalu tak mesti kebasahan kena hujan yg lebat. Tapi tak usah risau payung2 mmg disediakan. Ni la kekurangan naik Air Asia sbb tak ada airbus. Bila da kat dlm flight, sempat gak la aku curi2 amik gambo. Ekekeke. Aku duduk dekat dgn bahagian wings. Aku suka pemandangan dari atas nmpk awan yg cantik sgt. Aku tpegun tgk keindahan ciptaan Tuhan ni.
Sampai di Kuching dekat kul 2.00 PM. Sampai je sana terus amik bag & Uncle Thomas dah tunggu. Kita org naik keta waja sampai hotel.
Hotel tempat aku menginap semestinya Harbour View. Terletak tengah2 bandaraya Kuching.
Lepas puas lepak hotel aku turun utk makan. Perut pon da lapo bangat. Pegi Restoran Molly. Pekena Molly Sirap & Mee Kolok Sup. 1st time aku rase makanan Sawarak nih. Not bad la. Ekekeke.
Lepas makan aku jalan2 kat Water Front & Main Bazaar.
Naik sampan menyeberang sungai. Tambang cuma sehengget jerk pegi balik. Murah kan? Tu la tmpt tarikan pelancong yg masih kekal. Pemandangan dari Water Front pon cantik.
Aku buat tinjauan & pegi tempat pemprosesan kek lapis Sarawak. Rasa kek lapis ni mmg sedap. Harga pon murah RM10.00 setiap satu. Macam2 patern & rasa. Aku suka Kek Lapis Sarawak Dayang Salhah. Tempat tu mmg famous & sering jadi kunjungan celebriti.
Jalan2 kat Main Bazar beli survenir. Aku suka T-shirt Sarawak. Jenis FOIL.
11 Julai 2009, Jam 7.00 AM, breakfast kat hotel. Macam biasa menu aku mesti ada bubur nasi. Ekekeke. Naik balik ke hotel, lepak2 sementara menunggu Pemandu Pelancong sampi (En. Halim). Dia smpi kul 9 AM lewat 1/2 jam.
Aku pegi Muzium Etnologi. Kami dilarang utk amik sbarang gambar kat dalam Muzium tu. Bila da keluar baru aku realise sbb2 diorg tak kasi amik gambar. Tapi ada gak yg berdegil. Barang2 lama dlm Muzium tu mmg original cuma diawetkan supaya tahan lama. Termasuklah tengkorak manusia. Huhuhuhu.. Scary!
Aku sempat singgah di Cat Museum. Semuanya ttg kucing. Cute gak gambar & replika kucing tu. Ekekeke.
Lepas tu pegi tempat membuat pasu Sarawak. Sesapa nk cuba buat pasu tu pon ada disediakan tempat. Pasu2 Sarawak ni mmg cantik & murah.
Aku pegi kat tempat memproses sarang burung. Dalam tu pon ada mjual barang makanan & perhiasan. Aku tertarik dgn botol black paper ni. Cute!!
Last destination is Pasar Satok. Biasanya org akn datang Pasar Satok utk beli Ikan Terubuk masin. Rase terubuk masin ni mmg sodap. Yummy! Waktu hampir malam aku lepak2 kat Water Front lg. Menikmati keindahan malam. Sampai malam pon sampan tambang masih beroperasi.
12 Julai 2009, hari terakhir aku di Sawarak.
Sempat breakfast dulu. Ekeke. Kul 11.30 da check out sebab kena rush amik order tikar Sarawak. Aku dapat beli di tempat yg murah. Dia service & packing sekali.
Sampai di Airport say goodbye to En Halim. Ekekeke. Terus check in & sempat makan KFC. Ekekeke.
Naik flight sempat bace magazine pasal Sarawak. Ekekeke.
Dalam flight pon sempat shopping lg. Ekekeke.

Kepada sesape yg nk bljar basic perkataan org Sarawak leh la tgk kamus Sarawak nih. Ekekeke.

Kamek - Saya/Me
Kitak - Awak/You
Nya - Dia/He/She
Sidak - Mereka/Them
Sik - Tak/No
Aok - Ya/Yes
Ya - Itu/That
Tok - Ini/This
Mok - Nak/Want
Sik ada - Tak ada/Don't have
Nok ya - Yang itu/That one
Nok tok - Yang ini/This one
Nok ney - Yang mana/Which one
Siney - Mana/Where
Kenak - Kenapa/Why
Giney - Macamana/How
Sia - Sana/There
Sinun - Di sana/Over There
Sitok - Sini/Here
Polah - Buat/Do
Kinek tok - Sekarang/Now
Kelak - Kemudian/Later
Ngagak - Datang/Come
Mupok - Beredar/Leave
Juak- Juga/Also
Ari Marek- Yesterday
Aritok - Today
Kedak ya - Macam/Like that
Nang - Memang
Mun - Kalau/If
Bait - Baik/Good
Jaik - Jahat/Bad
Gago - Sibuk/Busy
Lan - Jom/Lets
Tek - Tadi/Just now
Pok/Bok - A term for friend, i.e mate
Deng - Sayang/Darling
Nemiak - Budak-budak/Kids
Rami - Ramai/Lots
Bulak - Bohong/Lie
Paloi - Bodoh/Stupid or Dumb
Ceridak - Messy
Sigek - Satu/One
Tetak - Ketawa/Laugh
Embak- Bawa/Bring
Nekik - Panjat/Climb
Singkol - Kaku/Uneasy or Awkward
Tunggah - Panggil/Call
Pisok - Pisau/Knife
Manok - Ayam/Chicken
Pusak - Kucing/Cat
Asuk - Anjing/Dog
Ngabas - menziarah/visiting
Gadong - Hijau/Green
Gerek - Teman lelaki atau perempuan/Boyfriend or Girlfriend
Kalas - Merah jambu/Pink

2 ulasan:

  1. waaa.... swak kitak... mana ole2 utk kitak nie?? ahahha

    BalasPadam
  2. Kamik mau gula lada itam ada sinik. Ekekeke.

    BalasPadam