3 - 4 August 2009

Aku belajar mcm biasa hari ni. Byk chapter nk cover. Dlm masa sama aku kena uruskan biz. Manage apa yg ptt. Aku enjoy gak sbb ada aktiviti baru, menambah pengalaman & yg paling penting dapat mengisi masa. Org mcm aku ni lebih sesuai kalu dapat mem'busy'kan diri. So tak la asik memikirkan hal2 peribadi.

4 August 2009, hari terakhir kelas aku. Lecturer aku siap amik gambo. Edward mmg sporting. Cert tak dapat kuar ari ni sbb tetiba ada mslh lak. So kena tunggu smpi diorg inform. Tak pe la sekurang2 skrg aku leh study sirik igtkan apa lecth aku ajo. Ekekeke.

Hari ni jugak aku belajar utk mengenali sikap manusia yg cakap tak serupa bikin. Tapi tak pe la. Rezeki tu di tangan tuhan. Bila2 masa dia leh beri & tarik semula. Rahsianya hanya tuhan yg tahu. Tapi tak apa la sekurang2 aku sudah mencuba.

Sejak bulan lepas aku usahakan biz AuraLife. Aku jadi sibuk ke sana ke mari utk promosi. Alhamdulilah usaha aku berbaloi dgn income yg aku sendiri tak sangka2. Masa aku join, niat aku cuma nak ubah nasib diri, sara mak & bantu kuarga.

Aku tak suka nk beriya2 sgt. Aku cuma kata pada mereka "Cuba la kat badan sendiri baru tahu apa kesannya". Mungkin ada yg tak sangka kot @ tak realise. Aku pernah perkenalkan AuraLife ni pada seorang ahli perniagaan. Tapi sebelum aku perkenalkan pada dia, terlebih dulu aku da promote kat ex boss aku so dia pernah tertengok message yg aku tinggalkan dlm blog ex boss aku tu. So dia mcm merajuk la sbb aku tak promote kat dia dulu terlebih awal. So nak jadikan cerita, aku suruh kawan aku pegi buat promosi pd dia. Memula dia nak amik 1 set (ada 15 botol lain bauan) utk letak kat kedai sambil2 niaga yg sedia ada dia nk cuba AuraLife ni. Katanya botol pon cantik kalu nk display. Siap dah plan nk letak kat meja kaca la.. Siap tanya kalu nk jadi stokis mcmana la bla bla bla. Tapi dari apa yg dia ckp bulan ni dia tak ada duit nk beli 1 set tapi dia janji akan beli bulan depan. Dia cakap macam2 nak bayar bulan ni antaranya lesen perniagaan, sewa kedai & mcm2 lg. Mmg nmpk sales perniagaan dia kurang. Pelik tak? Seorang ahli perniagaan tak mampu nk beli 1 set minyak wangi yg hanya berharga cuma RM240. Bagi aku seorang ahli perniagaan kalu setakat RM240 tu mmg leh sgt kuar dari poket seluar. Tapi dia tidak begitu. Disebabkan dia tak ada duit, so dia kata nak test dulu sebotol dua. So dia beli la 2 botol yang ada function desire & pelaris. 1 botol utk dia & 1 botol utk laki dia. Korang tahu apa jadi lepas dia pakai minyak wangi tu? Suatu petang aku call dia nk jumpa, dia cakap... minggu ni bz byk customer. Byk customer menandakan sales dia tetiba meningkat. Tapi dia tak realise kot.
Dalam masa sama tiba2 aku teringat kata2 kak ema, ada seorang ahli perniagaan jugak niaga nasi lemak. Kalu pegi makan gerai dia, nasi lemak dia mmg dia jual bkn takat tak sedap tapi mmg tak sedap langsung. Sejak dia pakai minyak wangi tu berduyun org datang gerai nasi lemak tu. Kalau korang dengar testimonial dari org2 yg pernah menggunakan AuraLife ni mmg korang akan kata mengarut semuanya. Tapi diri sendiri tak akan mampu untuk tipu diri sendiri. Sebab tu la aku selalu kata "Cuba lah kat badan sendiri!" tgk apa jadi lepas tu.

Berbalik pada kes ahli perniagaan tu, semalam aku call dia. Aku cakap la kalu dia tak ada duit tak x pe la sbb aku boleh modalkan dulu sesen pon dia tak kuar apa2. Brape pon untung amik la aku tak kisah. Aku nk modal aku je. Next month bayar spt yg dia janjikan pon aku tak kesah. Baik tak aku? Siap nk tolong kawan lagi sbb aku ni jenis tak suka berkira. Tapi korang tahu apa kesudahannya? Dia tgk kedai dia laku balik, ramai customer tetiba dia tak jadi nak beli. Siap dgn angkuh & sombong dia ckp.. "Aku kalu jual product2 ni aku mmg close door". Mentang2 kedai dah laris balik tetiba ckp gitu lak dgn aku. Aku mmg tahu rezeki tu datangnya dari Allah tp aku doakan org yg mungkir janji, angkuh & cakap tak serupa bikin ni mmg akn dpt balasan. Seperti yg aku kata sekurang2 aku mencuba. Bukan cuba utk biz tapi telah cuba utk bantu dia dgn memberi peluang. Sbb aku pon x rugi apa2.
Aku bukan nak mengutuk ke pe tapi korang sendiri fikir la.. Mcmana la customer dia nk dtg kedai dia sebelum ni, nama je tokei buat niaga mmg gempak buat service je la konon mcm insuran la, road tax keta la, tapi pakai baju compang camping, tudung koyak rabak. Dia sendiri tak jaga penampilan. Adoilaa kak woi.. Lantak ko la k.
Lagi satu testimoni yg aku nk share. Kakak ipar aku seorang yg bukak biz nursery & taska. Dia sendiri pon ada anak. Setiap kali pegi amik barang kat stokis, si Lin selalu ckp sampai berbuih2 mulut dia kata "pakaikan AuraLife no dot dot dot kat budak & tgk apa kesannya kat budak tu". Then kakak ipar aku cuba la kat anak dia. Korang taw pe kesannya? Kesannya anak dia mudah menghafal apa shj dgn mudah. Alhamdulillah la sekiranya ia dpt membantu. Sape yg senang? Aku ke? Bukan aku! Aku hanya memberi tahu apa yg aku dengar. Sekali lagi aku katakan "Cuba la di badan sendiri". Ekeke.. Aku ada bg tahu abang aku psl info ni suruh dia sembur kat student dia yg lembab sbb abg aku seorang Cikgu sekolah. Percaya atau tak baru sehari dia masuk under aku dia dah dapat tarik minat kawan dia utk join sama. Sape yg untung? Aku ke? Sekali lagi aku katakan "Cuba la di badan sendiri".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan